woensdag 30 november 2011

Geloven in opvoeden

Enige tijd geleden heb ik ook eens het boek 'Geloven in opvoeden' aangehaald. Opnieuw ben ik onder de indruk geraakt van dit praktisch geschreven boek. Het behandelt veel algemene onderwerpen zoals 'het doel van de opvoeding' of 'de opvoedingssituatie'. Maar ook veel andere onderwerpen komen aan de orde zoals de opvoedingsvoorwaarden als liefde, vertrouwen, gezag en gehoorzaamheid. Verder gaat het boek uitgebreid in op de ontwikkeling van het kind, de geloofsopvoeding en de opvoedingsvaardigheden. Kortom, een boek dat ik iedere opvoeder kan aanraden.
Op blz. 123 las ik een stuk over het belang van geloofsopvoeding waarna ik me realiseerde hoe belangrijk deze taak is.
'Ontkerkelijking dicht bij huis': Het verschijnsel van de ontkerkelijking komt steeds dichter bij het gezin en de gemeente. In verband met de jeugd zijn er getallen genoemd die er niet om liegen. In verschillende kerken wordt al gesproken over 50% of meer van de jongeren die afhaken. Als dat getal klopt, wil dat zeggen dat de helft van de kinderen die nu elke zondagmorgen met hun ouders in de kerk komen en naar de nevendienst of zondagsschool gaan, over 15 jaar de kerk en wellicht ook God de rug heeft toegekeerd.
De toenemende ontkerkelijking is heel verontrustend voor veel ouders. Ze vragen zich bezorgd af hoe in deze tijd de geloofsopvoeding ingevuld moet worden. Hoe leer je een kind om God en de ander lief te hebben.

Het boek geeft veel handreikingen aan ouders/kinderwerkers om als 'geloofsopvoeder' mee aan de slag te gaan.

1 opmerking:

  1. Wat een schokkend aantal zeg. Maar ik zie het om me heen gebeuren hoor. Vriendinnen die de kids al in die leeftijd hebben. Dan slaat de angst me best wel eens om het hart hoor!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat hij verschijnt onder het bericht.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis