donderdag 16 januari 2014

Family Nights - Ilse Verschoor

Een tijdje geleden ben ik via Facebook in contact gekomen met blogster Ilse Verschoor. Ilse heeft iedere week met haar gezin een 'Family Night'. 
Ze vertelt hierover in een interview voor CIP"Dat is een avond waarop we met onze kinderen een bijbels thema, persoon, geschiedenis of iets actueels behandelen. Dit doen we door uit de Bijbel te lezen, te zingen. Dan leren we onze kinderen een bijbeltekst aan, knutselen we, doen een experiment of spelen de geschiedenis na. We hebben heel veel plezier met elkaar en leren zelf ook iedere keer weer bij. Omdat we hier zo van genieten, ben ik over onze avonden gaan schrijven. In de hoop andere ouders te bemoedigen en te inspireren."

Lees hieronder verder voor het hele interview en de link naar haar weblog:

"Het leven met Jezus kan knap lastig zijn als de keuzes die je maakt op basis van je geloof, niet geaccepteerd worden of dat mensen je daardoor links laten liggen," vertelt Ilse Verschoor. Tegelijkertijd vindt ze een leven met Christus geweldig, "omdat we mogen weten dat dit leven niet hét leven is. Er komt meer en dan zal het geweldig en perfect zijn."

Ilse is niet grootgebracht met het christelijk geloof. Wel zat ze op christelijke scholen. Op 14-jarige leeftijd leerde ze haar man Hans kennen. "Hij was christen en ging naar de kerk. Naar mate onze verkering serieuzer werd, werd ik 'gedwongen' om over God, kerk en geloof na te denken. Ik kwam tot de conclusie dat ik graag een kind van Hem wilde zijn." Ze zag er naar uit om bij Gods familie te horen. Zijn liefde en genade spraken haar aan. "En dus ging ik mee naar de catechisatie, kerk en jeugdvereniging en ging uit de Bijbel lezen. Jaren later deed ik als 18-jarige belijdenis en werd ik gedoopt. Ik ben dankbaar te weten dat Hij mij op het oog had, zoals God iedereen op het oog heeft."

Leven met Jezus
"Het leven met Jezus is geweldig omdat je mag weten, dat dit leven niet 'het leven' is," gaat Ilse verder. "Er komt meer en dan zal het geweldig en perfect zijn.” Ook vindt ze het mooi om te beseffen dat God voor haar zorgt. "We moesten, voor we kinderen konden krijgen, een medisch traject doorlopen. Toen merkten we dat Hij ons steunde en ons de kracht gaf om door te gaan. Maar ik merk Gods aanwezigheid ook 'gewoon' in de kleine dingen, in en rondom ons huis. Het leven wat we iedere dag mogen ontvangen, de kinderen, de rust en vergeving in Hem, de gezelligheid en ga zo maar door. Ja, het leven met Hem is goed!"

Maar tegelijkertijd is een leven met Christus niet altijd rozengeur en maneschijn, geeft ze toe. "Het leven met Jezus kan knap lastig zijn als de keuzes die je maakt op basis van je geloof, niet geaccepteerd worden of dat mensen je daardoor links laten liggen." Als voorbeeld noemt ze niet willen werken op zondag. "Maar bijvoorbeeld ook het niet willen meegaan naar een personeelsfeestje, omdat ze daar 'iets occults' gingen doen. Daarnaast zijn mijn ouders helaas (nog) niet gelovig, dat levert veel pijnlijke momenten op. Mijn waarden en normen liggen totaal anders dan die van mijn ouders. Zo zouden mijn ouders graag Kerst vieren met cadeautjes onder de boom. Wij vieren dat op een andere wijze. Dit is een simpel voorbeeld, maar zulke dingen geven wel spanning."

Family Nights
Ilse geeft de christelijke opvoeding van haar twee zoons invulling door onder meer Family Nights. "Dat is een avond waarop we met onze kinderen een bijbels thema, persoon, geschiedenis of iets actueels behandelen. Dit doen we door uit de Bijbel te lezen, te zingen. Dan leren we onze kinderen een Bijbeltekst aan, knutselen we, doen een experiment of spelen de geschiedenis na. We hebben heel veel plezier met elkaar en leren zelf ook iedere keer weer bij. Omdat we hier zo van genieten, ben ik over onze avonden gaan schrijven. In de hoop andere ouders te bemoedigen en te inspireren. Prachtig om zo in een klein stukje van Zijn koninkrijk te mogen werken."

"Iedere week hebben we een Family Night, waar bijna alle onderwerpen de revue passeren. Daarnaast bidden we met ze, lezen we uit de Bijbel, praten we veel over wat God van ons verlangt en hoe wij dat in ons leven kunnen verwezenlijken. Geloven is niet iets wat we doen, het is onze identiteit. Dit doen wij omdat we hen genoeg kennis mee willen geven over de Bijbel en het leven als christen. In een tijd waarin de christelijke grenzen steeds meer vervagen en niet alles meer vanzelfsprekend is, vinden we dat van groot belang. In de toekomst willen we ook dingen gaan behandelen als sociale media, vrienden, drugs en alcohol."

Vertrouwen op God
Vrezen voor het feit dat haar kinderen opgroeien in een overwegend seculier land, doet Ilse niet. "Ze worden door bijvoorbeeld mijn ouders bijna dagelijks geconfronteerd met ongeloof en mensen die anders denken. Ik vind het wel heel belangrijk om hen de juiste kaders mee te geven omdat de wereld zo anders is dan wij. Daarom zijn we actief bezig met hen te onderwijzen vanuit de Bijbel, maar hen ook te betrekken bij ons eigen geloof en de keuzes die we op basis daarvan maken. Uiteraard stellen we hierin ook ons vertrouwen op Hem. Hij zal ons helpen om het juiste fundament te leggen voor onze kinderen. Ons gebed voor hen is het cement. We vertrouwen op God."
Bron: CIP 

Voor meer informatie kun je kijk op het weblog Family Nights van Ilse.


1 opmerking:

  1. Ik vind het altijd een heerlijke blog, en ik kan zo meegenieten van wat ze met haar gezinnetje doet. Mooi dat je haar in het zoonetje zet in je blog.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat hij verschijnt onder het bericht.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis